Älykoodeja, kiitos!

Tätä päivää Japanissa: olen kauppakeskuksessa ja lähdössä pois ulko-ovella. NAPS! -tilaan taksin itselleni lukemalla oveen kiinnitetyn älykoodin.Eilistä pävää Meksikossa: luen Sprite-pullon etikettiin liitetyn älykoodin ja NAPS -voin osallistua kilpailuun.Nykyään Hollannissa: Amsterdamin kauppakorkeakoulu tulostaa opiskelijoiden opiskelijakorttiin älykoodn, jonka lukemalla opiskelijat saavat itseään koskevat hetken uutiset kuten esimerkiksi tiedon luennoitsijan sairastumisesta – NAPS!.Huomista päivää Suomessa? : imaisen paikallislehdestä älykoodien muodossa olevat tarjouskupongit ja suositellut ruokareseptit kännykkääni ja kaupassa sitten käytän niitä hyväkseni. Luen uuden tuttavan käyntikortista yhteystiedot kännykkääni hänen käyntikorttinsa älykoodista, NAPS! Lataan lehdestä niinikään päivän sudokupelin junamatkan ratoksi, NAPS!Ei saksia, ei muistilistoja, ei näpyttelyä, ei internet-selaimeen menoa vaan NAPS -se on siellä!Älykoodit toimivat samalla logiikalla kuin esim. tuotteiden hintalappuihin liitetyt viivakoodit. Niiden lukemiseen tarvitaan kamerapuhelin, johon on ladattu lukijaohjelma.Pitihän tuota kokeilla! Sain hommatuksi sellaisen kännykän, johon on mahdollista asentaa Upcode -viivakoodilukija. Uskomattoman helppoa ja kätevää!Uusi luuri kädessä tutkiskelin Thomas Michelssonin ja Mika Raulaksen kirjaa ”Mobiilimarkkinoinnin parhaat käytännöt” Kirjaan on sisällytetty älykoodeja, joiden avulla pystyy linkkaamaan itsensä kirjassa mainittujen esimerkkiyrityksten kampanjasivuille, katsomaan kirjassa viitattuja videoita ja myös lukemaan kirjan sisällysluettelon kännykkään vaikka tallennettavaksi. Osa tämän blogin alussa mainituista esimerkeistä on em. kirjasta.Älykoodien käyttöönottoon liittyy muna-kana – ilmiö: niiden potentiaalisia käyttäjiä on vielä suhteellisen vähän (joskin esim. UpCode-lukijan voi asentaa jo yli 260:n kännykkämalliin) ja niitä hyödyntäviä yrityksiä on vielä vähemmän (nyt olisi hyvä tilaisuus toimia edelläkävijänä…). Ei ole tarjontaa, kun kysyntä vähäistä. Kuluttajat eivät ole kiinnostuneita tutustumaan älykoodeihin, kun ei niitä tule vielä vastaan… Japanissa ja Koreassa älykoodeja näkee joka paikassa kun taas täällä Euroopassa ja USA:ssa ne ovat vielä tulollaan, toivottavasti !
Tagit: mobiilimarkkinointi, upcode, älykoodi

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: