Kuponki kännykässä vai lompakossa?

Langattomuus on arkipäivää. Sähköposti ja internet ovat yhä useammalla kännykässä saatavilla. Enemmistö käyttää vielä internettiä tietokoneen kautta, mutta kuinka kauan? Köyhissä, väkirikkaissa maissa kännykkä on ainoa laite, jolla internetiä käytetään. Esimerkiksi Intiassa internettiä käytetään mobiilin kautta kolme kertaa enemmän kuin tietokoneen kautta.Meillä Suomessa mobiilin mahdollisuuksista oltiin kovasti innostuneita siihen asti, kun internetkupla puhkesi ja mobiiliusko hiipui. Viimeisten vuosien aikana mobiilisovellutukset ovat tehneet come-backin ja nyt suomalaiset yrityksekin ovat innostumassa mobiilipalveluista. Samalla teknologia on mennyt roimasti eteenpäin. Kännykäiden toiminnalliset ominaisuudet voivat kattaa tänä päivänä mm. kameran, tv:n, radion, MP3-soittimen, navigaattorin, nettiselaimen, sähköpostin, SMS:n, kalenterin, herätyskellon, rannekellon, matkakortin, lompankon, avaimet….Mobiilin tarjoamia mahdollisuuksia on paljon ja niitä mm. markkinoinnissa hyödyntävät yritykset voivat vielä pitää itseään edelläkävijöiden kategoriassa.Palvelu täytyy vaan markkinoida hyvin – monet kuluttajat eivät tiedä, esimerkitksi, että taksin voi tilata tekstiviestillä. Tai että YTV:n täydestä kierrätysastiasta voi ilmoittaa tekstiviestillä. Tekstiviestit ovat yleensä asiakassuhdeviestejä (esim. ilmoitus siitä, että auto on huollettu ja noudettavissa) tai markkinointiviestejä (kerrotaan esim. tulossa olevista kampanjoista). Mobiilimarkkinointiin tarvitaan lain mukaan asiakkaan lupa, mutta yritys voi asiakassuhteen alettua ilman jatkolupaa lähettää asiakassuhteen pohjalta siihe liittyvää mobiiliviestintää ja -markkinointia.Mobiilimarkkinoinnin vaarana on liiallinen päällekäyminen, häiritseminen epäkiinnostavilla asioilla väärään aikaan. Kännykkähän on hyvin henkilökohtainen väline ja siksi on tärkeää, että toimitettu sisältö on sanoman vastaanottajalle merkityksellistä. Mobiilin paikkasidonnaisuuden ja kontekstisidonnaisuuden hyödyntäminen osaavasti voi kuitenkin tuoda kuluttajalle todellista arvoa tuottavia lisäpalveluja. Minäkin nappaisin mielelläni paikallislehdestä alennuskuponkeja sisältäviä viivakoodeja kännykkääni ennen ostoksille menoa. Vai olisivatko kupongit kuitenkin helpompi muistaa vielä kaupan kassalla, kun ne näkee siellä lompakossa…..?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: