Viraalimarkkinointi on haastavaa sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median käytöstä markkinointivälineenä puhutaan paljon. Sen suuntaan on paljon odotuksia, jotka eivät välttämättä ole realistisia. On toki houkuttelevaa ajatella kengännauhabudjetilla tehtyä mainosvideota, joka lähtee leviämään ympäri maailmaa – vai lähteekö?
Ei lähde, jos video ei pidä sisällään sellaisia mielenkiintoisia & hauskoja elementtejä, jotka saavat ihmiset kommentoimaan ja levittämään sitä. Kauppalehdessä oli 8.6.2009 mielenkiintoinen artikkeli sosiaalisesta mediasta ja erityisesti viraalimarkkinoinnista otsikolla ”Sattumankauppaa”.

 Kuluttajat ovat kautta aikojen levittäneet hyvien mainosten viestejä eteenpäin ja sitähän juuri viraalimarkkinointi on. Nyt sosiaalinen media tekee viraalimarkkinoinnin mitä helpoimmaksi. Lehtiartikkelissa on hyviä esimerkkejä onnistuneista viraalivideoista sekä niistä, jotka eivät toimineet. Klassinen esimerkki on Blendtecin ”Will it blend” – minivideot, joissa tehosekoittimeen tungetaan mitä erilaisempia tavaroita. Yksi suosituimmista on tällä hetkellä sellainen, jossa sinne laitetaan iPod. Ja tottahan toki siitäkin tulee pirtelöä, todistus Blendtecin laitteen tehokkuudesta ja laadusta. Blendtecin videoita on katsottu v. 2007 yli 70 miljoonaa kertaa. Viraalivideota ei kuitenkaan noin vain voi tehdä. Sosiallinen media kuuluu ns. ansaittuihin medioihin, jota ei voi ostaa kuten perinteistä mediaa. Näkyminen siellä on ansaittava. Videosta tulee viraali vasta sitten,kun ihmiset alkavat jakaa sitä toisilleen.

Avainsanat:

Jätä kommentti