Mahtava yritys-oppilaitosyhteistyön paikka!

Viime päivinä on taasen sosiaalinen media ollut tapetilla. Eilisen (22.3.2010) Kauppalehden jutun otsikko oli: ”Sosiaalinen media pelottaa” . Siinä todettiin, että somen hyödyntäminen suomalaisissa yrityksissä on kuin ”dinosauruksen suostuttelua”. Tietoviikon eilinen juttu oli puolestaan otsikoitu ” Johtajien tietämättömyys jarruttaa yhteisömedian yrityskäyttöä”.
Se kertoo Growth Lab Consultingin tuoreesta selvityksestä, jonka mukaan yli puolet suomalaisyrityksistä ei ole kokenut saavansa sosiaalisesta mediasta mitattavaa hyötyä asiakkaiden kohtaamisessa.

Ja toisaalta äskettäin tehty kansainvälisen tutkimus kertoo, että lähes 70 prosenttia yrityksistä oli saanut mitattavia hyötyjä sosiaalisen median hyödyntämisestä.

Suomalaiset johtajat ovat siis tukkeena, koska he eivät ymmärrä tarpeeksi somen päälle eivätkä halua sitä myöntää. Kauppalehden jutussa haastateltua Mikeal Jungneria siteeraten: ” Sosiaalista mediaa voi oppia ymmärtämään vain olemalla siellä itse”.

Pitää mennä itse sinne kokeilemaan! Tämä kaiketi on se korkein kynnys. Aikaakin löytyy, jos asia pidetään tarpeeksi tärkeänä.

Nuorempi sukupolvi liikkuu sutjakkaasti Web 2.0 -maailmassa. He voivat coachata yrittäjiä ja rohkaista heitä kokeilemaan. Somen välineisiin tutustuminen ja sen hyödyntäminen bisneksessä tarjoaa todella mahtavan yhteistyön mahdollisuuden yrittäjien ja oppilaitosten väliselle yhteistyölle. TÖPSELI-verkostossa tästä on erinomaissen hyviä kokemuksia. TÖPSELI käynnistyi viime keväänä tradenomien koulutuksen yhteydessä ja siitä on nyt tullut pysyvä toimintatapa osana sähköisen liiketoiminnan sekä digitaalisen markkinoinnin opetusta.
Opiskelijat ovat auttaneet lnsiuusimaalaisia yrittäjiä perustamaan Facebook-sivustoja ja Twitter-tilejä, kehittämään kotisivujensa löydettävyyttä jne.
Parhaillaan mukana on 15 yrittäjää ja 18 opiskelijaa, jotka ovat yhteisissä työpajoissa ottaneet somen työkaluja haltuun. Yhteistyökumppanina on Innofocuksen Pätäkkä -hanke.. Lauantaina meillä on vielä viimeinen Some Tuunauspaja, jossa opiskelijat tämän kevään kokeilujen hedelmiä.

Advertisements

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: