Lisätty todellisuus – voit melkein koskettaa

Osallistuin perjantaina Lahdessä pidettyyn ,jossa käsiteltiin lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa ja liiketoiminnassa.
Paikalla oli alan pioneeriyriytksen Total Immersionin myyntijohtaja Kamal Rassool.
Tämä yrityksen demovideo kuvaa hyvin, mistä lisätyssä todellisuudessa on kysymys bisnesmielessä:


Lisätty todellisuus hämärtää todellisen ja virtuaalisen maailman välistä eroa. Käyttäjän omasta ympäristöstä, esim.oma huone voi tulla osa kokemusta. Merkkien (kuten QR-koodit) rinnalle on nousemassa markerless tracking (MLT), fyysinen kohde, joka avaa sovelluksen. Se voi olla esim. kädessä oleva kokispullo, päällä oleva T-paita, oma kännykkä tms.

Esimerkkejä lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä markkinoinnissa:

Coke Zero
Dance with Orange

Lisätty todellisuus tarjoaa huikeita mahdollisuuksia mm. tuotteiden myynnille verkossa. Esimerkiksi vaatteita, silmälaseja, kenkiä on mahdollisuus sovittaa virtuaalisesti kotikoneen ääressä. Kamal Rassool kertoi, että tulevaisuudessa kolmiulotteisuuden mahdollistavie 3D-sovelluksia voi saada myös televisioon. Total Immersionia Suomessa edustavan Adusalin edustaja George Segura kertoi, että suomessa tunnetaan toistaiseksi varsin vähän lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Demon nähneet yritykset ovat kaikki olleet siitä innoissaan.

Opetuksen puolella kolmiulotteisuus on myös vahvasti tulossa. Itse en vielä keksinyt, miten sitä hyödyntäisin oppimisen välineenä – mutta mm. perusopetuksen puolella asioiden esittäminen kolmiulotteisesti helpottaa oppimista ja tekee siitä hauskempaa.
Googlekin on uutisten mukaan tuomassa markkinoille todellisuutta täydentävät silmälasit.
Tässä Nokian versio älylaseista:

<a href="”>

Kehitys menee eteenpäin hurjalla vauhdilla. Tänä päivänä jo yritykset ovat jääneet jälkeen tietoteknisten välineiden uusimisessa ja myös oppilaitoksissa tullaan perässä. Arvelen, että viiden vuoden kuluttua läppäreitä ei juuri kukaan käytä. Mutta paperiset sanomalehdet pitävät kyllä pintansa. Mikään digitaalinen vempain ei korvaa lehden selailua aamukahvin ääressä. Tosin sieltä lehdestä voi tulevaisuudessa pompata esiin kolmiulotteisia uutisia ja mainoksia.
Kuvittele vaikkapa mainoksessa esitetyn sohvan pienoismallin nousevan kolmiulotteisena eteesi lehden päälle.Tai Sauli Niinistön seisovan ruokapöydälläsi pitämässä Uuden Vuoden puhetta 1.tammikuuta 2015. 🙂

Mainokset

Avainsanat: ,

Yksi vastaus to “Lisätty todellisuus – voit melkein koskettaa”

  1. Irma Mänty Says:

    Mieleenkiintoinen postaus Tuija. Videot avasivat hyvin virtuaalitodellisuuden maailmaa. Yritysesittelyt voisivat olla 3D:nä, jolloin opiskelijat olisi helppo viedä yritysvierailulle? Läsnäolon tunne voimistuu 3D:ssä ihan eri tavalla kuin pelkässä videossa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: